Co to jest Aftermarket?

Branża motoryzacyjna to coś więcej niż segment producentów samochodów i pojazdów użytkowych oraz ich dilerzy.
To również potężny sektor dystrybucji części zamiennych i akcesoriów do pojazdów występujący równolegle do rynku pierwotnego (OEM i OES). Rynek ten nosi potoczną nazwę AFTERMARKET, czyli niezależnego rynku motoryzacyjnego (ang. independent aftermarket).
 
Aftermarket tworzą zarówno producenci, dystrybutorzy części motoryzacyjnych oraz niezależne warsztaty (egzystujące równolegle do warsztatów ASO) i sklepy detaliczne.
W Polsce dla niezależnego rynku motoryzacyjnego pracuje ponad 200 tys. osób, spośród ok. 240 tys. zatrudnionych w całej branży motoryzacyjnej. To właśnie producenci części tworzą know-how w motoryzacji, oferując koncernom samochodowym gotowe produkty (części i komponenty) będące efektem własnych badań i prac rozwojowych. Identyczne produkty są często sprzedawane także na niezależnym rynku, z logo producenta części (np. Valeo). Dystrybutorzy dystrybuują nie tylko części jako takie, ale również know-how, wiedzę, kompetencje i szkolenia do poziomu sklepów i warsztatów, podnosząc świadomość techniczną zarówno warsztatów jak i końcowych użytkowników – kierowców.
 
Dzięki wysokiemu poziomowi konkurencji na rynku aftermarket, ceny części i usług utrzymują się na akceptowalnym poziomie w porównaniu do rynku pierwotnego (ASO) co przekłada się na ich dostępność dla kierowców, a to z kolei ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, gdyż tylko sprawne i należycie utrzymywane samochody nie stanowią zagrożenia na drogach.
 
Sercem rynku aftermarket jest skuteczna i efektywna dystrybucja, która realizowana jest przez firmy dystrybucyjne nabywające części od producentów i dystrybuujące je do sieci sklepów i warsztatów. Dostępność części i szybkość ich dystrybucji jest kluczowym elementem dystrybucji i kluczem do sukcesu rynkowego, równie ważnym jak jakość i niezawodność części.
 
Newsletter: